<Education Thesis>
초등학교 담임교사의 리더십과
학급조직 효과성의 관계
Relation between the Leadership of Elementary School Teachers in Charge and the Effectiveness of Classroom Organization
Park, Jung-Sun
Educational Administration Major
Graduate School of Education
Kyungsung Unuversity
Advised by Professor Joo, Yong-Kook
Abstract
본 연구는 초등학교 담임교사의 리더십이 학급조직 효과성에 미치는 영향을 밝히는 것을 목적으로 하며 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
The purpose of this study is to find out if the Leadership of Elementary School Teachers in Charge affect the Classroom Organization. To achieve the purpose, the studying subjects are as followings.
첫째, 담임교사의 리더십 수준을 하위요인별, 담임교사의 배경요인별로 알아본다.
First, this study searched the levels of the teachers' leadership according to the factors of lower level and the factors of the teachers' background.
둘째, 학급조직 효과성의 차이를 하위요인별, 담임교사의 배경요인별로 알아본다.
Second, this study searched the levels of the effectiveness of classroom organization according to the factors of lower level and the factors of the teachers' background.
셋째, 담임교사의 리더십과 학급조직 효과성과의 상관관계를 알아본다
Third, this study searched the relation between the Leadership of Elementary School Teachers in Charge and the Effectiveness of Classroom Organization.
본 연구에서는 위와 같은 연구문제를 탐독하기 위해 문헌연구 및 선행연구 탐구를 바탕으로 교사의 리더십 하위요인으로 카리스마, 동기부여, 개별적 고려, 지적 자극을 선정하였고, 학급조직 효과성을 측정하기위한 하위요인으로는 사기, 응집성, 적응성, 성과를 선정하였다.
In order to pore over the above studying subjects, this study chose charisma, motivation, individual consideration and intellectual stimulation as the factors of lower levels of the teachers and morale, cohesiveness, adaptability and achievement as the factors of lower levels of the effectiveness of classroom organization, on the basis of the literature study and prior study.
이와 같은 각 하위요인을 가지고 세부적인 설문지를 제작하였으며 이 도구의 신뢰도는 Cronbach' α 계수는 0.80으로 모두 타당성을 인정받았다.
This study made up the detailed questionnaires with these factors of lower levels. The coefficient of Cronbach' α, the degree of reliance, is 0.80 and is recognised as appropriate.
이렇게 제작된 설문지로 부산시내 초등학교 5학년, 6학년 학생720명에게 배포하여 회수된 자료 중 불성실한 답변과 질문내용에 빠진 회신을 한 59부를 제외한 661부를 활용하였다.
The questionnaires were distributed to the 720 students of the 5th and 6th graders of the elementary schools in Busan City. This study used only 661 answers except 59 answers which were insincere or were not fully answered.
회수된 질문지는 SPSS 프로그램을 이용하여 평균과 표준편차를 구하였다.
This study calculated the average and standard deflection of the collected answers with SPSS program.
그리고 차이검증은 F검증으로 통계처리 하였고 각 집단간의 차이가 있는 부분에서는 구체적인 차이를 알아보기 위해서 Scheffe 사후검증 방법으로 통계처리를 하였으며 두 변인간의 관련성은 Pearson r 및 회귀분석으로 나타내었다.
The difference approval was statistically dealt with F approval. The difference between each group was statistically dealt with Scheffe post approval method in order to find out the concrete differences. The relevance between two factors was shown with Pearson r and Regression analysis.
이상과 같은 방법으로 본 연구의 목적에 따라 분석한 결과는 다음과 같다.
The results of analyzing this study according to the above methods are as followings.
첫째, 담임교사의 리더십에 대한 분석 결과는 다음과 같다.
First, the results of analyzing the leadership of the teachers in charge are as followings.
담임교사의 리더십은 교사의 배경변인에서는 가 급지에서, 5년이상의 경력교사가, 기혼인 교사가 미혼인 교사보다 높게 나타났으나 교사의 직위에서는 부장교사보다 교사가 높게 나타났다.
While the background factors of the leadership of the teachers in charge were higher in "Ga" grade area and experienced teachers with more than 5 years, married teachers showed higher factors than unmarried teachers and the general teachers showed higher factors than the managing teachers.
학생배경 변인과의 관계에서 전 영역에서 6학년보다 5학년 학생에게, 남학생보다 여학생에게서 리더십의 4가지 하위요인이 모두 높게 나타났다.
The fifth graders showed higher figures than the sixth graders in all areas of the relation of student background factors and the girl students showed higher figures than the boy students in the four lower level factors of the leadership.
둘째, 학급조직 효과성에 대한 분석 결과는 다음과 같다.
Second, the results of analyzing the effectiveness of classroom organization are as followings.
학급조직 효과성에 대한 학생들의 인식을 살펴본 결과 교사의 성별에서는 별다른 차이가 나타나지 않았으나 사기에 있어서는 여교사보다 남교사가 높게 나타났다.
While there was not any difference in the students' recognizing the effectiveness of classroom organization between male teachers and female teachers, the female teachers were higher than male teachers in morale.
교육경력이 응집성에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 적응성과 성과에서는 경력이 높을수록 영향력이 크게 작용하였다.
While the experience in education didn't show any meaningful difference in cohesiveness, it showed a big influence in adaptability and cohesiveness.
즉 가 급지에서, 기혼인 교사에게서, 5년 이상의 경력교사에게서 학급조직 효과성이 높게 나타났다.
In conclusion, the effectiveness of classroom organization were higher in "Ga" grade area, with married teachers and teachers with more than 5 year experience.
학생배경 변인과의 관계에서는 4가지 하위개념 모두 6학년보다 5학년 학생에게, 남학생 보다 여학생에게서 높게 나타났다.
The fifth graders showed higher figures than the sixth graders in all areas of the relation of student background factors and the girl students showed higher figures than the boy students.
셋째, 담임교사의 리더십과 학급조직 효과성에 대한 분석 결과는 다음과 같다.
Third, the results of analyzing the relation between the leadership of elementary school teachers in charge and the effectiveness of classroom organization are as followings.
회귀분석 결과를 종합해 보면 담임교사의 카리스마, 동기부여, 개별적 배려, 지적 자극, 즉 리더십이 높을수록 학급조직의 사기와 적응성, 응집성, 성과, 그리고 학급조직 효과성이 높음을 알 수 있었다.
When we review the overall results of Regression analysis, we can see that the morale, adaptability, cohesiveness, achievement and of a class organization were higher according as the leadership of the teachers in charge such as charisma, motivation, individual consideration and intellectual stimulation are higher.
이러한 결과는 교사의 리더십이 학급조직 효과성에 확실히 긍정적인 요인으로 작용하고 있으며
This result shows that the leadership of the teachers in charge surely affirmatively affect the effectiveness of classroom organization.
학급조직 효과성을 높이기 위해서는 리더십을 향상시키려는 교사들의 노력이 필요함을 보여준다.
It also shows that the teachers should make efforts to improve their leadership so as to enhance the effectiveness of classroom organization.
초등학교에서는 학생들이 가장 많은 시간을 학급에서 보내면서 배우고 경험하며, 느끼고 생각하면서 성장ㆍ발달한다.
Elementary school students learn, experience, feel, think, grow and develop in spending the most time in the classroom.
이러한 학급 내에서 담임교사는 학급을 관리하고 경영하며 수업을 통하여 학생을 지도하는 위치에 서며
The teachers in charge occupy the position which manages the class and instruct the students through classes.
학생은 담임교사의 행동양식을 표본으로 하여 성격과 태도 및 행동 특성의 변화에 큰 영향을 받는다.
The students receive strong influence on their character, attitude and behavior pattern under the standard of the teachers in charge.
즉, 학생들에게 제 1차적인 교육환경이 교사이고 가장 큰 영향력을 주는 교육환경도 담임교사의 리더십이라고 할 수 있다.
That is to say, the teachers are the 1st educational environment for the students and the teachers' leadership is the most influential educational environment.
담임교사의 리더십은 학급조직 효과성을 높이는데 중요한 영향력을 가지고 있음을 알 수 있었다.
We can see that the teachers' leadership has important influence on increasing the effectiveness of classroom organization.
이에 본 연구의 가치를 찾아볼 수 있다.
We can see the value of this study with the meaningful results.
이러한 교사의 리더십이 학교현장에서 더욱 적극적이고 효과적으로 발휘될 수 있도록 교사들의 리더십 수준을 향상시킬 수 있는 다양한 방안이 모색되어야 한다.
This study suggests that various methods should be explored to improve the teachers' leadership in order that the teachers' leadership can more effectively influence the school environment.
교사들의 리더십 수준향상을 위한 다양한 연수프로그램이 개발되어야 하며,
Various training programs should be developed to improve the teachers' leadership.
교사들도 교육프로그램에 적극적으로 참여함으로써 리더십에 대한 바른 인식과 개인의 리더십 향상이 성공적으로 이루어 질 수 있도록 노력해야 할 것이다.
The teachers should also try to have the proper recognition of the leadership and to improve their leadership successfully.
카리스마 charisma / 동기부여 motivation
지적자극 intellectual stimulation / 개별적 배려 individual consideration
학급조직 효과성 the effectiveness of classroom organization
적응성 adaptability / 응집성 cohesiveness
사기 morale / 성과 achievement
학급조직 a class organization
행동양식 patterns of behavior
개별적 배려(고려) individualized consideration
지적 자극 intellectual stimulation
담임교사 the teacher in charge / 경력교사 an experienced teacher
나의 50년 인생의 단짝 박현철선생의 여동생의 석사학위논문 영문초록입니다
그러고 보니 이집안은 오누이가 선생님이네...
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